* * *

Выбирать на вершине - иную

гору, чтоб одолеть...

Так было. Так будет впредь,

пока я в горах существую.

А это - всю жизнь. На равнине

жить нам не суждено.

Взбирайся! Но ты все равно

окажешься посередине -

меж этим и тем. Непременно.

Всегда. И сейчас, и потом.

Мы любим устойчивый дом,

но в нем ненавидим стены.

* * *

The most of us are <<others>>. That's a law

for common members of a usual crowd.

A name vibrates, but it is not too long,

a part of giant voice, of general <<know>>.

But this huge sum of souls is ground where grow

the individuals, those who are out

of harmony of <<much>>, of roaming about,

of cluster of the touches that is one blow.

The bulk is only fertile fickle soil

so changeable - like Proteus when we toil

up, like a mountain steep, courageous hope,

to proud highness of a solitude

that we for own songs sake make to protrude

from greedy jaw of an accord in which we crop.

 

Тема 14.

Theme 14

Техника раздвоения "Я"

The "bifurcation" of Self

I. Объекты наблюдения внутренней жизни в автодидактике.

I. Objects of inner life observation in selfstudying.

1. Творческие (эвристические) процессы.

1. Creative (heuristic) processes.

2. Рефлексивная деятельность.

2. Reflexive activities.

3. Рассудочная деятельность.

3. Rational activities.

4. Взаимодействие рассудочного и рефлексивного при полноцен-ных занятиях автодидакта.

4. Correlation of rational and reflexive in full-fledged selfstudying.

5. Личность автодидакта как объект самонаблюдения:

5. The autodidact's personality as an object of introspection;

а) техника "подглядывания за самим собой", "взгляд со стороны";

a) the technique of "catching sight of oneself", "a gimpse from aside";

б) метод "совмещения с идеалом";

b) the method of "correlation to the ideal";

в) метод "мысленного выполнения усложненного задания";

c) the method of "mental fulfilment of a complicated task";

г) метод "сравнения прежнего и актуального";

d) the method of "comparing the former and the actual";

д) метод "рекогносцировки духовного пространства - определение возвышенностей и низменностей";

e) the method of "reconnoitring the spiritual space - looking for heights and lowlands";

е) метод "сопоставления состояния" (для определения преиму-щества той или иной техники самообучения и т.д.);

f) the method of "comparing feelings and experiences" (for identifying the advantages of this or that techniques of selfstudying, etc.);

ж) метод "ожидания клева" (рыболов ожидает клева);

g) the method of "waiting for a fish to take the bait" like a fisherman does;

з) метод "крика в колодец" (реверберирование конкретных (контрольных) событий и выяснение по правилу: Раз отзывается - значит, на это настроено;

h) the method of "crying into the well" (the recall of concrete (controlled) events and the identification according to the rule: "If it recalls then it is tuned.";

и) техника "созерцания себя, идущего вдали";

i) the technique of "observing oneself, walking at a distance";

к) метод "пробного эксперимента" (выяснение истинной мысли через необдуманное говорение);

j) the method of "a test experiment" (the identification of the true thought through spontaneous speaking);

л) метод "восточных прянностей" (определение свежести восприя-тия, вызывание бодрости и определение приоритетности сенсорного);

k) the method of "oriental spices" (demarcating perception freshness, evoking good spirits and identifying sensory priorities);

м) метод "бега по тенистой аллее" (ощущения раскрепощенности и молодости);

l) the method of "jogging along a shady ally " (the sensation of being young and relaxed);

н) метод "экзистенциальной проверки" (сравнение с Автоди-дактом из "Отвращения" Ж.-П. Сартра);

m) the method of "existence test" (the comparison with the autodidact from "La Nausee" by J. P. Sartre);

о) метод "выслушивания внутреннего напевания" (выяснение актуального - сегодняшнего - ритма (пишущим стихи));

n) the method of "listening to the inner tune" (identifying the actual - present - rhythm for those who compose verses);

п) метод "персонификации мыслей, состояний" (одно "Я" относится к мысли - person, которая дружит с другим "Я");

o) the method of "personification of thoughts, feelings, states" (one "I" refers to the thought - person, who is the friend of the other "I");

р) метод "адвокатуры дьявола" (воплощение диалектического подхода).

p) the method of "the devil's bar" (realization of dialectical approach).

6. "Я" наблюдающее и "Я" наблюдаемое:

6. Observing "I" and "I" observed:

а) особенности "Я" наблюдающего:

a) specifics of observing "I":

- отождествление себя с сутью личности;

- identification with Self;

- полная латентность;

- complete latency;

- бескомпромисность;

- resistance to compromises;

- чувство интегрированности и даже отождествленности с мировым дузом, богом - религиозность;

- sense of integrity or even identity with the world spirit, with God - religiousness;

- вездесущность - надмышление;

- omnipresence - superthinking;

- чувство причастности к вечному и обесценивание телоносителя (над-жизнь);

- sense of being involved into eternity and depreciation of the body wearer (super-life);

б) особенности "Я" наблюдаемого:

b) specifics of the "I" observed:

- воплощенность "Я" наблюдаемого в движениях наружных и внутренних;

- realization of the "I" observed in inner and outer motions;

- плотскость "Я" наблюдаемого, его сенсорность и чувст-вомышление;

- fleshliness of the "I" observed; his sensority and feeling-thinking;

- подготовительная деятельность "Я" наблюдаемого - кон-сультативный канал с "Я" наблюдающим;

- preparatory activities of the "I" observed - consultative channels with the observing "I";

- ускользание и протеистичность "Я" наблюдаемого - ("Это еще не я вот подождите!");

- evasiveness and protheism of the "I" observed ("It is not me yet, just wait!");

- нетождественность "Я" наблюдаемого с личностью (для самой личности);

- nonidentity of the "I" observed with the personality (for the individual);

- отождествленность "Я" наблюдаемого с личностью (для посторонних);

- identity of the "I" observed with the personality (for the onlookers);

- проблемы взаимопонимания и проблемы внутреннего мира;

- the problem of mutual understanding and problems of the inner world;

- способность "Я" наблюдаемого саморасчленяться (дисперсия "Я");

- ability of the "I" observed to divide (dispersion of "I");

- множественность дисперсионных "Я", тезаурус состояний, отождествление с носителями состояний, инструментальность - для приобретения культуры и т.д.;

- multiplicity of the dispersed "I", thesaurus of feelings and experiences, equation with transmitters of emotional states; instrumentality - for assimilating culture, etc.;

- "Я" наблюдаемое как динамический процесс ("человек течет" - Л. Толстой) и безграничность интелектуально-духовного.

- the "I" observed as a dynamic process ("man flows" - L. Tolstoy) and eternity of the intellectual and spiritual.

II. Дует внутренних (сольных) голосов и диалектика единства противоположностей.

II. Duet of inner (solo) voices and dialectic unity of opposites.

1. Внутренняя какофония.

1. Inner disaccord.

2. Внутреннее благозвучие.

2. Inner harmony (euphony).